KPN verdiende in het derde kwartaal van dit jaar met name meer geld aan bel-, internet- en televisiebundels voor consumenten thuis.
Er kwamen in het derde kwartaal per saldo 6000 klanten bij met een breedbandabonnement. Het aantal gebruikers van interactieve televisie nam met 22.000 toe, mede dankzij het uitgebreide voetbalaanbod van KPN. Het aantal mobiele klanten steeg met 36.000. Inmiddels nemen ruim 1 miljoen mensen zowel vaste als mobiele diensten af bij KPN.
Afgezien van een belastingmeevaller vorig jaar ging ook de omzet uit mobiele diensten voor particulieren omhoog. De totale opbrengsten van de consumententak dikten met 1,5 procent aan tot 802 miljoen euro.
Druk op omzet bij KPN door zakelijke markt
KPN zag de omzet afgelopen kwartaal opnieuw dalen, door aanhoudende druk op de zakelijke markt. De opbrengsten uit telecom- en televisiediensten voor consumenten namen daarentegen wel toe. Ook wist het bedrijf, afgezien van eenmalige posten, de winstgevendheid te verbeteren.
De totale omzet van KPN daalde met 2,6 procent tot 1,7 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda), geschoond voor eenmalige posten, ging daarentegen met 10 procent omhoog naar 662 miljoen euro. De nettowinst daalde met bijna de helft tot 45 miljoen euro, maar dat komt door de eenmalige kosten die het bedrijf maakte om schuldpapier terug te kopen. Daarmee verlaagde het zijn leenkosten op de langere termijn.
Topman Eelco Blok had eerder al voorspeld dat de consumentenomzet na een lastige eerste jaarhelft weer zou aantrekken. In de zakelijke markt laat die verbetering nog altijd op zich wachten. De prijzen blijven onder druk staan, aldus de bestuursvoorzitter. KPN gaat er nog altijd vanuit dat het bedrijfsresultaat voor eenmalige posten dit jaar in lijn zal zijn met dat van 2015.
Analist: KPN geen groeikanon
De derdekwartaalcijfers die KPN donderdagochtend presenteerde, zien er redelijk uit, zegt analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen. De dalende omzet is volgens hem in lijn met de verwachtingen, terwijl de stijging van de aangepaste ebitda een meevaller is.
Aan de consumentenkant trekt KPN meer klanten, en kan het hogere prijzen rekenen. Verder lopen de kostenbesparingen bij het telecombedrijf goed, meent de marktvorser.
De zakelijke markt is echter ,,een ander verhaal''. De aanhoudende omzetdaling daar doet de groei in het consumentensegment teniet."Voor groei moet je voorlopig niet bij KPN zijn'', concludeert Versteeg.
Beleggers reageerden per saldo positief op de cijfers van KPN en stuurden het aandeel bij de opening van de beurs donderdagochtend 3 procent omhoog. Volg de realtimekoers van KPN op finanzen.nl.